Direktlänk till inlägg 27 januari 2011
För tio år sedan genomfördes stora förändringar i Melodifestivalen. Från en kväll i en tv-studio har Melodifestivalen vuxit till en ambulerande festival som direktsänds från stora arenor sex lördagar i rad.
SVT:s flaggskepp är en jätte med runt tre miljoner tittare, men de senaste åren har siffrorna sjunkit något. Anna Bergendahl, förra årets vinnare av Melodifestivalen, floppade i schlager-EM och åter bekräftades en negativ svensk trend i den internationella tävlingen.
Svår balansgång
SVT har haft svårt att samtidigt göra bra tv-underhållning och vaska fram låtar och artister som faller den europeiska publiken i smaken.
-Problemet är att man försöker göra två saker på samma gång. Att göra en bra tv-show och att hitta den bästa låten går inte alltid hand i hand. Tv är ett medium som förändrar saker och ting. När man gör tv tummar man automatiskt på musiken, säger Sharon Vaughn, låtskrivare bakom succéer som Agnes "Release me".
Hon vittnar om hur svårt det är att samtidigt charma de svenska tv-tittarna och den brokiga europeiska publiken.
-Skillnaden mellan publiken i Sverige, Irland och Storbritannien är väldigt stor jämfört med till exempel vissa länder i Östeuropa. SVT borde släppa alla förutfattade meningar om vad som fungerar i svensk tv och bara fokusera på hitlåtar. Låtarna är det viktiga, säger hon.
Schlager-EM ointressant
För skivbolagen bakom Melodifestivalens artister är den svenska tävlingen betydligt mer intressant än schlager-EM.
-Jag förstår om SVT tycker att det är viktigt med Eurovision, men de flesta skivbolag tycker inte det. Många är snarare rädda för att åka eftersom det kan bli en flopp. Om en etablerad artist misslyckas där blir det anti-promotion, säger Maria Molin Ljunggren.
Hon är vd för skivbolaget Lionheart International som står bakom Anna Bergendahl och schlagerveteraner som Nanne Grönvall, Sanna Nielsen och Shirley Clamp.
Skolan debatteras som aldrig tidigare. Bilden som målas upp är allt annat än positiv; rapporteringen handlar om skolk, mobbning och otrygghet, men framförallt om sviktande studieresultat och inkompetenta och obehöriga lärare. Nu ger sig idéhistorik...
Vårt begränsade budgetutrymme gör att vi i princip inte kan bidra med mer pengar för 2011, säger Kulturrådets generaldirektör, Kennet Johansson, i ett pressmeddelande.-Mindre undantag görs dock för Region Halland som under senare år arbetat för att s...
David Batra har precis gett ut sin tredje bok om den skrivna svenskans motsvarighet till käftsmällen: Den arga lappen. I vår får konceptet tillökning i form av Davids första helt egna stå-upp show. Corren var på plats i fredags när "Det här var ju tr...
"Interference" med konstnärerna Gunilla Sköld Feiler och Dror Feiler, båda med anknytning till Linköping, är kontrastfylld därför att man delvis dras in i ett hektiskt och kaotiskt tempo, men delvis också möter en stillsam poetisk värld med ett par v...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
||||||||
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
|||
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
|||
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
|||
24 |
25 |
26 |
27 | 28 |
29 |
30 |
|||
31 |
|||||||||
|